Hjernerystelse



Tålmodighed

Den store risici der er ved alle former for aktiviteter er, at når det går dig godt og du ingen mærkbare symptomer har, vil du blive overmodig og kaste dig ud i nogle af de ting du har savnet.

Hvis du ikke er helt helbredt, kommer symptomerne igen senere på dagen eller næste dag.
Det kan slå dig helt ud, for det vil føles som om, du er tilbage til nulpunkt.
Øg derfor alle aktiviteter tålmodigt og gradvis.

Stol på dig selv og giv dig tid.

Allerede dér kommer du hurtigere til helbredelse.

Gode råd


Indfør daglige hvile perioder på 5 - 20 min. pr. gang

Simpel meditation med fokus kun på dit åndedræt

Daglige rolige og korte gåture

Drik masser af vand - din hjerne består af 85 % vand

Undgå kaffe - det er vanddrivende og svækker din dømmekraft, af hvor træt du egentlig er

Undgå brug af skærm - til din læge har tilset dig og diagnosticeret graden af din hjernerystelse og sagt ok til skærm

Start langsomt op på job

En blid opstart med fx 2 timer 3 gange om ugen kan anbefales.
På den måde undgår du, at overskride din grænse og komme hurtigere tilbage på fuldtid.

Hvile


Hvile er godt, men ikke for meget eller for længe ad gangen.

Når du sidder eller ligger for meget ned, sker der ingen bevægelse i bindevævet i og omkring
din rygsøjle og dermed heller ingen bevægelse i og omkring din hjerne.

Ingen bevægelighed gør krop og kranie stiv.

Derfor har din hjerne brug for, du bevæger din krop.

Når du bevæger dig, sker der bevægelser i din rygsøjle og dermed i rygmarven indeni rygsøjlen.
Dura mater omslutter rygmarven og er en bindevævshinde, som går helt op i hjernen.

Al bevægelse påvirker derfor hjernen og skaber bedre helbredelse og færre fastlåsninger i kranie og krop.

Det er en hårfin balance, for samtidig skal du undgå at presse din hjerne.

Se trætheden, smerterne eller hovedpinen som din din bedste ven - vennen som fortæller dig hvordan du har det.

Undgå

Intens træning

∙ Løb
∙ Holdsport
∙ Gåture i hurtigt tempo
∙ Shopping i flere timer eller mens du er presset i tid
Forskellige huslige gøremål samtidig
Mærk om du kan holde til gåture med venner, hvor du også skal føre en samtale imens

Ved forværring


∙ Undgå arbejde der kræver koncentration

∙ Undgå hård fysisk aktivitet

∙ Undgå multitasking

∙ Brug solbriller ved skarpt lys

∙ Brug øreprop i et eller begge ører

∙ Undgå socialt samvær flere dage i træk

∙ Begræns læsning og skærm

Kan anbefales


∙ Yoga

∙ Pilates

∙ Mindfulness/meditation

∙ Tai chi

∙ Svøm/flyd afslappende rundt

∙ Afslappende rolige gåture

∙ Vinterbad